SKKT 2015/2016 - WYCIECZKI

11.06.2016. GÓRY SOWIE. ,,RIESE,, - Kompleks "Włodarz".

W dniu 11 czerwca br. grupa 12 członków SKKT w Skole Podstawowej nr 7 w Nowej Rudzie pod opieką p. J.Okońskiego oraz p. Ireny Caryk  z "ProPublicoBono" zorganizowała rajd turystyczny w Góry Sowie.
Tym razem obiektem naszego zainteresowania stał się "Włodarz", jeden z obiektów Kompleksu "Riese".
Wędrówkę naszą rozpoczęliśmy w Walimiu. Szlakiem drogi gruntowej dotarliśmy w okolice obiektu, o czym świadczyły ruiny infrastruktury towarzyszącej budowie "podziemnego miasta".
      Pan J.Okoński przybliżył nam historię tego miejsca - historię tragedii wielu tysięcy ludzi związaną z II Wojną Światową. Oczywiście nie mogło zabraknąć praktycznej lekcji przyrody, która skutecznie werifikowała nasze umiejętności operowania nazwami gatunkowymi napotkanych roślin i zwierząt.
      Po dotarciu na miejsce, chwila odpoczynku i zaopatrzeni w ochronne kaski (-nigdy nie bierzemy koloru żółtego- z oczywistych względów!!!) wchodzimy w czeluści podziemnych tuneli.
     Na wstępie projekcja profesjonalnie opracowanego filmu, dzięki ktoremu poznajemy historię tego miejsca. Następnie pan przewodnik prowadzi nas w głąb podziemnych wyrobisk, by w końcu dotrzeć do zalanej wodą części obiektu. I tu niespodzianka-atrakcja. Czekają na nas łodzie, którymi przepłyniemy część podziemnej trasy. Atrakcja niesamowita!
      Po  zwiedzeniu podziemi, czeka na nas ognisko i tradycyjne "klubowe" pieczenie kiełbasek. Ich zapach przyciągnął chyba wszystkie koty z lasu. Ruszamy w drogę powrotną. Na początku leśną drogą łączącą wszystkie obiekty Kompleksu "Riese", potem niebieskim szlakiem docieramy do Walimia.
      Mamy jeszcze do dyspozycji troszkę wolnego czasu, więc idziemy do "Rzeczki" - jednego z obiektów "Riese". Czas w oczekiwaniu na autokar, spędzamy bawiąc się na ekspozycji militariów; dział, armat, schronów.
      Tak oto, udało się nam spędzić sobotni czas.

Z turystycznym pozdrowieniem!

SKKT SP7 Nowa Ruda.

04.06.2016. SREBRNA GÓRA - TWIERDZA

W dniu 4 czerwca drużyna młodych adeptów turystyki górskiej pod przewodnictwem p. J.Okońskiego gościła w Srebrnej Górze. Jako załoga SKKT SP7 Nowa Ruda, stawiliśmy się gotowi do zwiedzania na Forcie "Ostróg". Gospodarz obiektu w sposób bardzo ciekawy opowiedział nam dzieje Srebrnej Góry i dominującej nad nią Twierdzy Górskiej.
     Poznaliśmy historię okresu wojen napoleońskich i II Wojny Światowej. Sala dawnych przyborów i narzędzi domowych, narzędzi tortur, polskich strachów, obozu  oficerów - jeńców wojennych -"Oflag VIIIB", kazamaty, korona fortu, to jedne z wielu atrakcji, które można zobaczyć na "Spitzbergu".
Tradycyjne pieczenie kiełbasek było ukoronowaniem naszego poświęconego na zwiedzanie wysiłku.Mniam!
Kolejnym etapem naszego, sobotniego rajdu, był Fort "Donjon". Po zakupie biletów i pod wodzą przemiłego, ubranego w strój z epoki pana przewodnika udaliśmy się na zwiedzanie tajemnic obiektu. Jak za pośrednictwem wehikułu czasu odbyliśmy wirtualną podróż w czasie do końca XVIII i początku XIX wieku. Oj, działo się wtedy !
     Wychodzimy teraz na wieniec bastionów Fortu "Donjon", podziwiamy panoramy Gór Sowich, Gór Bardzkich, Przedgórza Sudeckiego. Fotografie będą najlepszą pamiątką z pobytu w tym miejscu.
Czas się pożegnać z tym tajemniczym, fascynującym miejscem. Szlakiem czerwonym kierujemy się do Nowej Rudy- Słupca. Na początku krawędzią suchej fosy mijamy Fort "Donjon", Fort Rogowy.Niebieskim szlakiem schodzimy w kierunku Małej Przełęczy Srebrnej. Następnie szlakiem czerwonym docieramy na Przełęcz Srebrną. Droga, którą teraz wybieramy prowadzić będzie trasą dawnej Sowiogórskiej Kolei (daw.Eulengebirgsbahn) na odcinku srebrnogórskim - zębatej (daw.Zahnradbahn). Nad nami w głęboko wciętej dolince (daw. Banhoff Silberberg Festung) wznosi się malowniczy wiadukt.Chwilka odpoczynku i wędrujemy dalej. Przez Nową Wieś, leśnym duktem docieramy do Dzikowca, a dokładniej nad "zalew" skąd kierujemy się dawną trasą czerwonego szlaku przez Garb Dzikowca (Przykrzec) do Nowej Rudy -Słupca.
Po pokonaniu leśnego odcinka naszej marszruty, wychodzimy na "Ugorach", skąd roztacza się piękna panorama na dzielnicę miasta, Górę Wszystkich Świętych, Wilkowiec i Góry Stołowe z jego kulminacją - Szczelińcem Wielkim.
     Do naszych domów zostało już niewiele kroków. I tak oto kolejny etap naszego turystycznego wędrowania dobiegł końca.